Løpende nyheter (ved å bla deg langt ned på listen finner du også diverse testomtaler)
21.12.2017
Nye WILBERS for Sherco Trial.
De nye Sherco nodeller for 2018 har oppgradert sin originaldemper til en Reiger, denne fungerer meget bra - slik at vi måtte se om et ytterligere forbedring var mulig. Følgelig reiste Erika Melchior og Maarten (sammen med en ny Sherco 2018) til Wilbers i Tyskland. Der ble det gjennomført utførlige tester (bla opp til 110 grader C) med originaldemper fra Reiger og Wilbers sin type 630 Trial. Det lyktes å modifisere 630 "settingen" til å tilsvare og bli enda et lite hakk bedre en Reiger. Dog - i tillegg leveres Wilbers sin 630 med fører tilpassed fjær. Vi er stolt av å ha kunnet komme frem til denne ytterlige forbedring.
Bilder: Benny Wilbers, Erika og Maarten. Jan (sjefen på forsøksavdeling) og Erika byttet dempere frem og tilbake mange ganger. En av demperne i test, den ble stresset, byttet setting og mange kurver ble printet ut.
23.10.2017
Wilbers i Trialsporten
Nå viser Wilbers seg også meget positiv i trialsporten. Med støtdempere av typen 630 og 640 kan de gi vesentlig bedre fjærings egenskaper en de fleste original monterte demperen. To norske førere som har kunnet bevise dette er den nybakte Nordiske-Mesteren i Veteran - Andreas Greaker, og Erika Melchior.
Andreas (40) er en meget god teknisk kjører som kan se verdien av støtdemper egenskaper, han er full av lovord over sin nye Wilbers 630.
Erika har hatt fremragende resultater i Verdensmesterskapet GP2 2017 med en 5. pass totalt og en indviduell 3. plass i USA runden.
22.10.2016
Investere kr.152.000 i en HD Forty-Eight ?
Jo det kan du ved å bygge den om til en "TRUMAN-48/1" (se testen i MOTORRAD 22/2016) Dette er en komplett ombygging med komponenter levert fra Wilbers: Performance titan forgaffel, Wunderkind gaffelbroer, Wilbers støtdempere 642-Nightline, Big Spoke Twin Disk forhjul, Big Spoke bakhjul, Intrumentholder på siden, Brembo radial kaliptere, MotoMaster bremseskiver, Bremseledning kitt foran, foraksel i rustfritt, modifisert forskjerm, eksosanlegg i rutfritt med keramik belegg. Total kr. 152.00 inkl mva.
Men du kan også nøye deg med bare et par Wilbers 642-Nihtline bakdempere for kr.17.988.-
12.10.2016
"Friction reduction"
Wilbers har startet en helt ny behandling av gaffelfjærer - uten å øke prisen. Prinsippet kalles Friction Reduction, fjærene behandles nåen timer i et karr hvor overflaten blir polert, resultatet er ikke bare et fint blankt utseende men en vesentlig reduksjon av friksjonen. Som kjent bøyer mange fjærer seg nåe mens de jobber i gaffelen og kan derved tøtsje vegger i gaffelen som da produserer lyd - dette elimineres + at oppstående friksjon forsvinner. En annen nyhet er den nye embalasjen av Wilbers Gaffelolje som understreker dens kvalitet. Bildene viser maskinen som polerer, sammenligning av fjærene og oljeflasken.
Denne nye metoden av "Friction reduktion" brukes også for å polere gearkasse-innmat, kamaksler osv. Noe som reduserer slitasje. Forsøkene med gearkasser har gitt forbløffende resultater -gearskiftet går som smør. Og, det øker effekten - på en BMW K1000 RR ga testen + 3 HK.
12.10.16
Flere Nyheter: Oppgradering av Vespa GTS 300
Tester har vist at den meget populære Vespa 300 har vesentlige svakheter når det gjelder veigrep. Wilbers har tatt seg av saken og utviklet en helt ny støtdemper til forhjulet (basert på en 631) kombinert med et par Ecoline for bakhjulet. Scooteren er ikke til å kjenne igjen, en stor fordel for sikkerheten. Men det koster å være kar, som man sier. Prisen komplett for alle 3 dempere inkludert MVA er - kr.17.736.-
12.10.2016
Flere nyheter: Mekanisk fjernjustering
Normalt leveres Wilbers sin fjernjustering av fjæren hydraulisk med en påkoblet slange og justerknott. Systemet er vel gjennomprøvet og det er ytterst sjelden at det oppstår lekkasje, selv etter meget lang tid. Dog kan det påføres skade ved ytre påvirkning. Nå har Wilbers kommet frem til en "mekanisk" sylinder og et verktøy. Denne løsningen kan brukes på de sykler hvor man kan komme til med dette verktøy, fordelen er en teknisk sikrere løsning. Fra nå vil denne løsning bli brukt på de sykler det kan mens det fortsatt leveres den hydrauliske på de sykler hvor det er vanskelig å komme til. Vektøyet følger alltid med, og prisen er den samme for begge løsninger. På bildet holder Maarten verktøyet og den nye sylinder.
26.07.16
Wilbers arbeider kontinuerlig med nye sykler.
Hittil i år er det kommet demper og gaffelkomponenter til følgende modeller:
Honda har lansert en sykkel som virkelig har slått an i det store område som domineres av store reisesykler - den nye AFRICA TWIN. Sykkelen har fått meget gode tester, men - i flere tester bemerkes det at Hhonda har hat sparekniven på fjæringselementene. Dette har Wilbers tatt hånd om for dem som ønsker å oppgradere sykkelen. De har testet frem flere alternative støtdmpere og fjærer til forgaffelen. I tilleg kan de nye elementene leveres i seknet versjon. Ta gjerne kontakt for full innformasjon.
I tillegg har Wilbers (hittil i år) lansert nye demperkomponenter for følgende sykler: BMW S-1000-XR, Can-Am Spyder-F3, EBR-Buell1190-RX, HD FLHX-Street Glide, Kawasaki Versys-65, KTM-1050 Adventure, Suzuki GSX-S 1000 F, Yamaha XSR-900.
09.11.2015
Wilbers har utviklet et komplett sett - Gaffelben, demper bak, styredemper - til den populære BMW R nine T. Tyske MOTORRAD har testet den Wilbers modifiserte sykkelen i nr.23/15. Det viser seg at BMW sin "sparekniv" for produksjonen gir åpninger for betydelige forbedringer. Det leveres: Bakre støtdemper, komplette gaffelben eller gaffelben innmat, styredemper. For nærmere opplysning - send meg en mail forespørsel så sender jeg deg hele katalogen med teknisk beskrivelse og priser som PDF.
02.01.2015
Wilbers har fått tildelt årets pris som beste produkt i kategorien kjøretøyteknikk, fra "Bike and Bussines" Prisen er en samlet vurdering av Produktkvalitet, ny tenking og service. En pris som henger meget høyt iden Europeiske mc-industrien.
Benny Wilbers sier: Takk !
Nå kan du få senking til en rekke sykler, særlig interessant for skolesykler. Ta gjerne kontakt for utførlig info.
Klikk på bildet så blir det større og du kan lese eksempler på høyre side. De oppgitte prisene ganger du med 9,5 så har du norsk pris inkludert frakt til Norge og mva.
Wilbers har knekt koden for å løse fjæringsproblemet med ny BMW R 1200 RT/2014
Som kjennt har BMW gjort en stor tabbe da de endret leverandøren av støtdempere (fra Sachs til Marzocchi) og det viser seg at disse demperne ikke klarer å komunisere med elektronikken, derved stiller den seg på maximal hard. Dette har medført til brud på enten demperstangen eller felgen, noe som kan bli ytterst farlig. I følge BMW kan det ta lang tid før problemet løses.
Til de som ønsker det (dvs ønsker å kjøre) har Wilbers utviklet et dempersett + en blockering av sykkelens elektronikk. Se nedenfor. € prisene ganger du med 10 - da har du pris med norsk mva og frakt.
Nå kan du senke den nye BMW R 1200 GSALC.
35 eller 55 eller 80mm kan den senkes ved å bytte til Wilbers Dynamic-WESA. I tillegg får du da dempere som er tilpassed dine vekt og kjøredata. Kontakt oss gjerne for full informasjon. Prisene i € ganger du med 10 da har du norsk pris med norsk mva og frakt.
De originale demperne med elektronikken må sendes til oss fordi vi må koble elektronikken og noen av de originale demperdeler sammen med de nye. For begge demperne er dette en arbeidsakord på kr.1.980.-
Se også nyheter om Wilbers.
06.11.12
Senking av BMW F 700 GS
Den nye BMW F 700 GS har blitt en populær modell på kontinentet og blir det sansynligvis også her i landet. derimot er sittehøyden på 820mm ikke ideel for mange. I tillegg er det en modell som kan egne seg bra for kjøreskoler.
Nå har Wilbers utviklet en bakre støtdemper til denne som senker sykkelen med 50mm. Demperen benytter da det originale ESA system men modifiseres til WESA. Ved denne senking må også forgaffelen modifiseres for å gi den rette kjøregeometri, denne modifisering må foretas av oss, den inkluderer også nye progressive gaffelfjærer. Ved en slik modifisering beholder du standard sete og samme benvinkel.
Priser: Demper kr.4.331.- . Ombygging av demper fra original til Wilbers inkludert kobling kr.760.-. Ombygging av gaffel inkludert fjærer og olje kr.2961.-. Ved innlevering av komplett sykkel tilkommer demontering/montering med kr.900.-
Dersom du skal foreta demontering/montering selv (eller på ditt BMW verksted) så må du sende oss originaldemperen inkl elektronikk og de 2 gaffelben. Uansett om du leverer delene eller hele sykkelen så må det avtales termin. Vinteren passer bra til slikt.
06.09.12
NYHET: WESA-X og WESA-X+ E-PA
WILBERS har utviklet et eget system for å kunne justere demping og fjærspenning via"knappetrykk" på styret. Systemet er utviklet i samarbeide medet nederlandsk elektronikk firma. Man kan si at fremtden har begynt. den første sykkelen som kan bli utstyrt med WESA-X eller WESA-X+ E.PA er TRIUMPH EXPLORER. Det vil fortløpende utvikles sett til flere modeller, i skrivende stund finnes allerede pasende sett for BMW 1200 GS uten ESA, BMW F800GS, Triumph 1150. I løpet av 2013 vil man utvide til flere modeller i henhold til hvilke motorsykler som viser størst interesse. Be gjerne om dagens aktuelle liste.
WESA-X består av en støtdemper av basistypen 640 hvor dempingsgraden kan justeres ved knappetrykk på et lite instrument på styret. Pris for det komplette sett inkludert støtdemperen er kr.8.982.
WESA-X + E.PA har samme basis men i tillegg kan du justere fjærspenningen, fra styret - mens du kjører. Prisen for dette er kr.14.382.-
Du kan også velge løsningen "WESA-X + PA" det koster bare kr.10.773.- og består av WESA-X plus hydrauliak fjernjustering av fjæren. Da må du stoppe og justere fjæren med en knott som sitter lett tilgjengelig for 2 fingere.
Monteringsanledning følger med. Ønsker du dog at vi skal gjennomføre monteringen så ta kontakt for arbeidspris og termin.
Progressiv fjæring for Kawa ZX 10 R
Her har vi en løsning for en vesentlig forbedring av fjæringen på Kawasaki ZX 10 R. Det lineare systemet på denne sykkelen krever en meget hard fjær og derved er den lite sensibel. Wilbers har utviklet et sett lenkarmer som kombinert med en ny fjær gir en 20% progresjon og derved et helt annen komford og veigrep. Pris for settet med fjær passende til originaldemperen er kr.3.790.- eller om du velger en komplett ny Wilbers demper type 643 (med alle justerings muligheter) i tillegg kr.12.790
Demper med oppheng for BUELL.
Den korte akselavstanden gjør denne sykkel til en lettkjørt svingeeter. Men - for å klare dette motte Buell montere støtdemperen liggende og i og med at den ikke har lenker jobber den på "strek". Dette medfører ikke optimale fjærings egenskaper. Wilbers sine folk har konsruert et lenkarmsystem som gjør at demperen kan jobbe på "trykk", noe som optimerer egenskapene. Hele settet inkludert ny Wilbers demper type 631(med alle justeringsmuligheter) koster kr.17.090.-
Forbedret ESA motor for BMW
Det er blitt kjent at motoren som styrer ESA justeringen på BMW motorsykler har en kort levetid pga. svakhet for fuktighet. Nå har Wilbers (i samarbeide med et elektronikfirma)utviklet en ny motor - som holder og som koster under det halve. Kr.1.890.-
Roadracing dame i Wilbers-BMW-Team.
Lucy sammen med Wilbers-Boss Benny Wilbers. |
Lucy i aksjon på BMW S1000RR |
I dagene 2 og 3. august var Lucy Glöckner invitert til prøvekjøring av Wilbers-BMW på Hockenheim. Lucy er en talentert og pågående ung dame som for tiden kjører i Yamaha-cup og har vært på pallen i alle sine løp i år, derav 3 ganger på øverste trinn. Hennes opptreden og prestasjoner på Wilbers teamsykkelen var så overbevisende at det endte med at det ble undertegnet en 3-års intensjonsavtale med den unge tyske damen. Hennes første start på Wilbers-BMW skal skje i 2012. Det blir spennende med en jente i guttegjengen, og - det viser at Wilbers tenker langsiktig.
25.07.11
Wilbers best i Kawasaki-Test.
Bladet MOTORRAD har for tiden (i nr.16/2011) gående en langtidstest av Kawasaki Z-1000. Sykkelen har til nå tilbakelagt over 26000 km uten nevneverdige problemer, har altså vist seg meget driftsikker. Derimot ønsket testkjørerne å teste andre støtdempere i og med at den originale backdemperen ikke var tilfredsstillende. De testet Öhlins type KA 043, Wilbers type 640 og MUPO type AB2. Öhlins og Wilbers typene lå i (Tyskland) samme prisklasse mens den fra MUPO var vesentlig dyrere. Alle 3 dempere viste seg å ha bedre egenskaper en den originale på denne Kawasaki, i totalvurderingen av de 3 kom Wilbers best ut, foran Öhlins og MUPO. Nevnte Wilbers demper koster i Norge kr.4.740.- inkl mva.
04.07.11
Wilbers piloter vinner i Salzburg og i Oschersleben.
Ved IBM (Internasjonal tysk mesterskap i Superbike) runden på Salzburgring kunne Filip Altendorfer hale i land seieren på en av de av Wilbers preparerte BMW S1000RR. På samme helg (i Oschersleben) ble det kjørt den 7. runden i det åpne hollandske mesterskap for Superbike og hollenderen Arie Vos vant sin 7. seier i uafbrutt rekkefølge på sin Wilbers-BMW.
14.06.11
Pressen anbefaler Wilbers for Triumph.
I bladet MOTORRAD står (Nr.12/11) langtidstesten av nye Triumph Thunderbird (36.000 km). Testkjører og passasjer var ikke fornøyd med støtdemperne og byttet disse i løpet av testen. De monterte Wilbers type 640 og skriver: "Det beste en kan gjøre for turkjøring med Thunderbirden er å montere et par Wilbers støtdempere til parprisen av € 949.-.........Se kopi av utdraget fra denne anmerkningen. Bla står det at de reagerer følsommere og har en bedre demping. Ved passasjerbelastning gir de større reserver og sykkelen kan legges lenger ned i svingene pga at de er 1,5 cm lengre......
24.05.11
Wilbers-BMW-Racing
Wilbers har etablert et direkte samareid med BMW fabrikken for deltagelse i IDM (Internasjonal -Tysk-Mesterskap), det er BMW som har ansvar for motorene mens Wilbers har ansvar for ramme, gaffel, hjul, støtdemper m. m.. Å danne direkte team med en motorsykkelfabrikant er en betydelig fjær i hatten. Det er skrevet kontrakt med 3 førere, klassen har stort prestige og det deltar team fra alle annerkjente produsenter. Nå har man tilbakelagt 3 løp og resultatene har stadig forbedret seg, fra beste plassering 9. i første til 7. i andre og 3. i den sist kjørte runden (sist helg).
En slik satsing krever enorme faglige og ikke minst finansielle resurser. Man har 7 sykler til disposisjon, 20 hel og deltidsansatte medarbeidere, eget testlaboratorie, semitrailer med alt tenkelig inventar osv.. Nedenfor viser vi noen bilder fra satsingen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
24.05.11
Trialdemper for GasGas.
Etter påtrykk fra flere GasGas trialkjørere tok jeg en 2011 modell GasGas med til Wilbers i Tyskland. Der ble den originale Sachs demperen testet og resultatet var nok så deprimerende. Følgelig startet man straks arbeidet og kom frem til en ny støtdemper passende til denne sykkelen og dens bruk. Resultatet ble kort etter ferdigstillelsen testet ved Sør-Cup runden den 21. mai. Føreren (sykkelens eier) var da full av lovord og uttalte at det var en helt ny kjøreopplevelse, demperen viste en helt ny måte å følge bakkens ujevnheter og fjæren som var valgt for førerens vekt forhindret bunning til tross for mykheten i rebound progressionen. Enda et bevis for Wilbers sin fagkunnskap, i tillegg kan en regne med en lengere levetid, det er også mulig å overhale demperen her i Norge. Pris kr.4.840.- inkl mva. Se bilder nedenfor.
![]() |
![]() |
![]() |
28.02.11
Testsykkel måtte ha bedre dempere og fjærer.
Det tyske fagbladet MOTORRAD gjennomfører som kjent 50.000 km tester av motorsykler. Nå i nr. 4/11 ble det offentliggjort testen av Suzuki 650 Gladius. Dette er tøffe tester og det deltar en rekke testkjørere for å komme opp i dette store kmtall. Testkjørerne ytret etter en tid misnøye med kjøreegenskapene, de mente at de var ustø og vinglete. Det ble til at redaksjonen byttet til støtdemper (type 640) og gaffelfjærer fra Wilbers. da ble det andre boller og testen kunne fullføres med fornøyde testkjørere. En ny fjær i hatten for Wilbers !
04.01.12
Tysk politi over til Wilbers.
Det tyske politidistriktet Karlsruhe har 45 BMW motorsykler som inn til nå har kjørt med Øhlins dempere. Etter intensiv testing under de varierende forhold disse sykler utsettes for - har politiet bestemt seg å skifte til Wilbers. Det blir spennende å se om andre politidistrikter følger etter. Uansett, så er dette en betydelig fjær i hatten for Wilbers.
![]() |
![]() |
29.03.10
WESA nå også for Adventure og R1200RT.
Fra nå av kan også BMW R 1200 GS Adventure bygges om til WESA.
20.01.2010
WESA for BMW R 1200 GS får skryt.
Det tyske fagbladet " MOTORRADFAHRER" (Nr. 1/2010) er først ute med en test av Wilbers sitt nye produkt WESA (se omtale nedenfor). Bladet er fullt av lovord, særlig fremheves muligheten til individuell tilpassing av fjær og muligheten til senking. Ønsker du å lese testen (på engelsk) så gi meg beskjed. Da sender jeg deg kopi av testen i bladet
BMW R1200 GS med "ESA" kan bli "WESA"
Etter at R1200GS ble introdusert i 2004 har den utviklet seg til den mest ettertraktede modellen fra BMW. Dette merket også Wilbers i og med at leveringen av Wilbers støtdempere og senkesett til 1200 GS hørte til de mest etterspurte. I 2008 skjedde det nærmest sensasjonelle at BMW introduserte ”ESA” i en motorsykkel. En stor oppfinnelse i og med at du kan justere dempingen i 3 trinn mens du kjører, i tillegg kan du justere fjærspennet på en lettvind måte, ved bare å trykke på en knapp.
Derimot var det slutt med muligheten til å montere støtdempere av annet merke. Dermed var det også slut med muligheten for individuell tilpassing til meget lette eller svært overvektige førere. Likedan var det slut med muligheten for senking.
Wilbers har nå utviklet en løsning – ”Wilbers WESA”. Derved kan man bytte dempere for optimalisering, i tillegg kan man velge senking med 30, 50, 65 eler 80 milim.
Å utvikle ”Wilbers WESA har tatt lang tid, før man klarte å koble ESA med Wilbers sin teknologi.. Nå kan denne topp selgende BMW bli individuell tilpasset føreren, uansett om han veier 60 eller 150 kg., og om det ønskes, redusere setehøyden med opp til 65 mm. Alle ESA funksjonene bibeholdes – men nå i kombinasjon med et Wilbers oppsett for optimale fjærer og demping.
”Wilbers-WESA ” kan leveres for standard høyde, senket 35 mm eller senket 65 mm. I tillegg leveres settet i henhold til kundens spesifikasjoner om vekt og kjørestil.
Det koster å være kar – men, sett i relasjon til andre sykkelkostnader ved ombygging og ved krav om det beste, er prisen relativ grei.
For ombygging må du levere begge støtdemperne inkl. styringsenhet. (dette fordi noe av dette brukes/bygges om) Prisen inkl MVA er kr.9.370 + arbeid 500 = total kr. 9.870.-for settet inkl mva (begge demperne og koblingen.) Det leveres slik at det er enkelt for kunden/eventuell hans verksted, å reinstallere.
OBS - nå kan vi foreta ombygging på selveste sykkelen her hjemme (sykkelen innleveres rengjort). Pris for dette arbeid er kr. 2.500.-
Leveringstid: I og med at vi må vente ca 3 uker på levering av delene fra Tyskland, bør du regne med 4-5 uker leveringstid fra din ordredato inn til det ombyggede sett er returnert til deg.
05.09.09
Uttalelse i MC-Avisa
På side 41 i MC-Avisa september 09 finner man en artikkel Veggrep, skrevet av Svein Berli. i et avsnitt skriver Berli: Øhlins er kjent for å bygge det beste som finne av dempere. Det er en rekke andre merker tilgjengelig og de er helt greie til vanlig bruk, men skal du ha kremen er det Øhlins som gjelder.
Det understrekes at denne uttalelsen ikke representerer MC-Avisa sin mening, den står for Berli sin private uttalelse. Etter min (Maarten) mening faller den på sin egen urimelighet. At Øhlins er et av de beste demper merker som finnes, er det ingen tvil om, tester viser dog at noen ganger så vinner Øhlins, noen ganger Wilbers, noen ganger WP osv.
24.04.09
Vant leserundersøkelse.
Bladet PS (tysk MC fagblad) har årlig en konkurranse om å velge det beste produktnavnet i forskjellige kategorier. Leseren skal si sin mening (gi poeng) om hvilket merke han/hun forbinder med høyeste kvalitet innenfor en varegruppe (motorsykkelmerke, klesmerker, hjelmmerke, dekk, tuning osv)
I kategorien tuning som inkluderer motortrimmere, rammespesialister, støtdemper produsenter osv. tok Wilbers en overlegen seier i 2008. Det er et fint bevis på at Wilbers jobber målbevist og seriøs, for å forbedre en motorsykkels egenskaper.
10.12.08
Nye "Horny" dempere for HD.
Wilbers har tatt seg av HD modellen "Night Rod Spezial". Man har utviklet spesielle støtdempere for denne modellen. Yterdiameter 85 mm og fjærvandring 100 mm. målt ved hjulaksel. demperen har trinnløs justering av fjær og 22 klikk justering av returdemping på typen 640. På typen 642 har den i tillegg 22 klikk justering av inndemping. Aludelene er laget av flyaluminium 7075.
Sitteposisjon ? ikke en mm høyere en original ! Komfort ? 100& bedre en original !
Vi kaller denne nye produktlinjen fra Wilbers "Night Line" det er nærmest blitt et kunstverk som tilpasser seg stilen i Night Rod Spesial. De er enkelt sagt Horny og perfekt i sin tilpassing. demperstaget er sort kullstoff behandlet og aludelene er silkematt. Utlevering starter i slutten av januar 09.
I tillegg kan det leveres spesiell tilpassede progressive gaffelfjærer for denne sykkelen.
Priser inkl mva: 640 demperpar..kr.9.020. 641 Demper par kr.14.240 Par gaffelfjærer kr.1.350.- wilbers anbefalt gaffelolje kr.189.- for liter.
16.11.08
Forbedringer av Harley XR 1200.
Den er nydelig - den nye Harley Davidson XR 1200, en skikkelig sportssykkel fra Harley. Wilbers lot seg begeistret og startet umiddelbart sin forsøk med dempere og gaffelfjærer til denne sykkelen. Dessverre var/er det slik at i en sammenligningstest med 5 andre Turingsport sykler ble HD'en sist, begrunnelsen for denne plasseringen (i følge testerne av bladet PS) var fjæringen som ble sterk kritisert, den medførte bl. a. at sykkelen tok ned med flere deler i bare 20 grader nedbrekk i svinger.
Wilbers tilbyr nå et sett gaffelfjærer foran og to forskjellige par støtdempere bak. Gaggelfjærene er preogressive og i kombinasjon med en annen oljetype jobber de bedre mot veiunderlaget + at gaffelen ikke synker så rask ved nedbremsing. Demperne leveres i 2 varianter: Type 630 (uten beholder) som har trinnløs justering av fjæren og kan justeres for returdemping med 22 klikk. Type 633 (med beholder) som i tillegg kan justeres med 22 klikk for inndemping.
Etter montering av Wilbers fjærer og dempere vil sykkelen ble klart merkbar bedre i stabilitet på veien, den vil gi en bedre kjørekomnford uten å bli for hard og den vil kunne kjøres klart raskere i svinger uten at noe tar i bakken.
Pris par Gaffelfjærer inkl. olje - kr.1.515.- Demper type 630TS - kr.8.350 par. Dempertype 633TS kr.10.870.- alle priser inkl.mva. (OBS - justerte priser etter 23.12.08 pga Euro kursendring)
27.10.08
Nå også støtdemper for Sherco Trialsykler.
Etter de gode resultater med Wilbers sin demper for Beta Rev-3 trialsykkel, besluttet man seg for å lage en demper til Sherco. Fakta er jo at Sherco har kommet ut som vinner i de fleste sammenlignings-tester av trialsykler de siste årene. Men de får stadig trekk for bakkfjæringen, med denne nye Wilbers demperen burde det bli slutt på dette.
Det var ikke lett å lage en demper til Sherco fordi det er meget trangt om plassen, derfor ble Wilbers nødt til å lage en helt ny demper med slankere mål en de vanlige Wilbers dempere. Demperen har i forhold til originalen et vesentlig større justeringsområde for returdempingen. En annen stor fordel er at du kan bestille den med en fjær for 3 forskjellige vektklasser (førervekt), dette har betydning fordi på dempere med bare et fjærvalg (som original) hender det at man må stramme fjæren for førere som veier mer en det produsenten anser for "normal". Ved stramming av fjær blir den riktignok stivere men fjærvandringen blir også kortere. Bestiller du en Wilbers må du altså oppgi ca førervekt (med kjøreklær) slik at den leveres korrekt. (dersom sykkelen selges senere til fører i annen vektklasse kan jeg bytte fjæren for deg for en grei pris).
Sist men ikke minst - får du tysk Wilbers kvalitet på kjøpet. Prisen er kr.4.550.- slett ikke verst. Den passer til alle Sherco 125, 2.0, 2.5, 2.7, 3.2 fra 2003. (lengde fra senter øye til senter øye 265mm)
Wilbers demper på en Sherco 3.2
11.06.08
Landslagskjører på Wilbers.
Wilbers har nå utviklet en støtdemper spesiell forBETA-trialsykler. Den norske landslagskjøreren Martin Hemmer bruker nå en slik demper. I Trialsporten stilles helt spesielle krav til støtdemperen. Den skal være ekstrem følsom for å kunne holde jevn bakkekontakt, samtidig skal den ha mye sprett for å kunne hoppe opp/ned høye kanter.
Denne Wilbers-Beta demperen kan justeres på returdemping i et vesentlig større område en den originale Paioli typen. I tillegg kan den leveres med en fjær som er tilpasset førerens vekt. Og sist men ikke minst får du tysk Wilbers kvalitet for en pris av bare kr.5.590.- (husk - oppgi førervekt ved bestilling). Passer til Rev-3 125-200-250-270 opp til 2008
10.06.08
28.04.08
MOTORRAD anbefaler.
I nr. 10/08 trykker MOTORRAD sin 28.000 km test av Suzuki Bandit 1250 S. I den forbindelsen har de også testet sykkelen med en Wilbers demper for bakhjulet. Resultatet er en tydelig forbedring av kjøreegenskapen. Og, prisen er faktisk rimeligere en for den originale Suzuki demperen.
18.02.08
Bladet MOTORRAD anbefaler Wilbers dempere for Honda Transalp.
I MOTORRAD 5/08 kan vi lese en sak hvor bladet anbefaler å bygge om til Wilbers demper bak.
Bildet er utklipp fra MOTORRAD, til venstre ser du Wilbers demperen
Kort sammenfattet kan følgende oversettes: "Uvanlig at en så stor produsent bommer så mye som ved fjæringsavstemningen av den nye Transalp. (se vår test i nr.26/2007)
Bladet var misfornøyd, både med dempingen, fjærvalg og det faktum at omjustering av fjæren er ytterst tungvind. De har senere foretatt testing med en Wilbers type 640 og påkoblet hydraulisk fjærjustering. De ytrer seg særs positiv over den endrede returdempingen men kunne ønske seg en noe strammere fjær en den i den testede demperen.
Her i Norge kan vi levere slik demper med påkoblet hydraulisk fjernjustering av fjæren. Ved bestilling lages demperen passende for deg, dvs til din vekt, + eventuell din passasjers vekt, bagasje, kjørestil, mest kjørte veityper. Da får du en fjær tilpasset dine ønsker og en basis innstilling til ditt mest forekommende bruk. Men - med full mulighet til å omjustere når du har behov, omjustering skjer rask og uten å klemme fingrene. Prisen for et slik sett er kr.6.630.- inkl. mva
19.09.06
Teknisk bok, nå på engelsk.
Det er nok mange som tror at dette er en ren reklamebok for Wilbers, men da tar de grundig feil. Boken er skrevet av Werner Koch og Benny Wilbers. Den distribueres av Wilbers og har følgelig også en del tekniske bilder fra Wilbers produkter. Selve boken er dog en teknisk avhandling som tar for seg motorsykkelens kjøreegenskaper og de faktorer som som gjør at den enten fungerer eller ikke fungerer.
Det handler om støtdempere, om gafler, om hjullager, om vektplassering, om dekk, om hjul, om geometri, om rammer, om..........
En verdifull investering for MC-entusiasten som ønsker å vite hvorfor oppførselen er slik eller slik.
Pris. Kr. 165.-
27.07.06
Forbedring av Suzuki M 1800 R
Fra Wilbers har vi mottatt følgende pressemelding, her oversatt til norsk:
Den største Chopper som Suzuki har produsert - M 1800 R - virker til å være en særdeles vellykket modell som sikkert vil finne sine liebhabere.
Vi som produsent av fjæringssystemer orienterer oss stadig om nye modeller og hører flittig på eiernes uttalelser. Denne Suzuki har fjærelementer som er avstemt til en 75 kg fører, følgelig kan en del brukere med annen personvekt (event. passasjer, bagasje) oppnå vesentlige forbedringer ved å modifisere fjæringen.
Foran anbefaler vi våre progressive gaffelfjærer type 600-0339-00 kombinert med 2 liter gaffelolje SAE10, derved økes stabiliteten vesentlig.
Den bakre demperen har en bra dempings justering, derimot er fjæren avstemt på en fører med 75 kg og derved vesentlig for svak ( Anmerkning: for voksne nordmenn). Riktignok kan fjæren strammes men ikke tilstrekkelig. Vi anbefaler å montere vår demper av type 640 med hydraulisk fjærspenning - varenr. 640-0820-00 + 625. Ved å bestille demperen sammen med opplysninger om din vekt, eventuell ekstra vekt, kjørestil, hva slags veier du ferdes mest på - kan vi tilpasse demperen med en grunnjustering til ditt behov, uten ekstra kostnad.
Dersom du ønsker å redusere setehøyden med 25mm kan vi også levere et sett for den saken.
Med vennlig hilsen. Benny Wilbers
26.07.06
Wilbers vant BMW testen.
Det tyske fagbladet PS foretok en test av BMW R1200 GS med forskjellige støtdempere. Det ble testet BMW-original, Hyperpro, Öhlins, WP og Wilbers. Sykkelen ble kjørt på Nürburgring banen og på en utvalgt dårlig landevei med hull og ujevnheter. WP stilte opp med 3 forskjellige prisklasser, Wilbers med 2 og Öhlins med sin dyreste.
Wilbers vant testen med sin 630 demper foran og (dyreste) 642 demper bak. I kombinasjonen 630 foran og den rimeligere 640 bak kom de på 2. plass. Nedenfor ser du sammenligning mellom original fra BMW og Wilbers. Det hører med til saken at alle "ikke" originale demperne var bedre en BMW sin.
De i testen oppgitte priser refererer seg til tyske priser i Euro. I Norge koster Wilbers 630 kr. 4.550.- og Wilbers 640 (som i testen) kr.4.740 .- mens demperen 642 koster 7.590 (mens den i testen avbildede 642 med hydraulisk forspenning av fjær kommer på kr.9.480.-). (altså ikke dyrere en i hjemlandet) Hva BMW demperne koster i Norge vet vi ikke.
Den hydrauliske fjernstyring av fjæren har dog ingen innflytelse på testresultatet av selve demperen.
![]() |
![]() |